Case: Arnold Busck vs. Bog & Idé

Facebooktwitterlinkedin

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Boghandlerne er hårdt ramt i disse år. Flere og flere køber deres bøger via online-webshops, og ebogslæserne buldrer frem. Lokal synlighed er derfor altafgørende for boghandlerne. Men hvordan klarer de sig så?

Når du skal købe en bog, har du som regel ikke brug for at kunne røre ved den fysisk hos boghandleren.

Rent faktisk behøver du slet ikke en fysisk bog mere, hvis du kan klare dig med en elektronisk version og en ebogslæser. Derfor er det også oplagt at købe den online.

Alligevel er der stadig en del mennesker, som vælger at købe fysiske bøger i fysiske butikker. Og har de ikke lokalkendskab i forvejen (hvis de f.eks. er på ferie), så er det oplagt at google efter ”boghandel” plus den by, som de vil handle i.

Men hvordan klarer de to største, landsdækkende boghandlere sig så, når de gælder synlighed i de lokale søgeresultater?

Det kan du se i denne case, hvor jeg har kigget på Arnold Busck og Bog & Idé, der begge har butikker over hele landet.

Ifølge Wikipedia er Bog & Idé Danmarks største boghandlerkæde med over 90 butikker, mens Arnold Busck kun har 34 butikker. Så på papiret burde Bog & Idé have et forspring.

Jeg har kigget på deres lokale synlighed i 10 forskellige, større byer i Danmark, hvor de begge har forretninger. De 10 byer er: Aalborg, Esbjerg, Helsingør, Kolding, København, Køge, Lyngby, Randers, Roskilde og Vejle.

Det har jeg gjort ved at søge på ”boghandler” plus bynavnet og så analysere nærmere på søgeresultatet.

Vinderen er Arnold Busck

Der er en klar vinder. Og det er Arnold Busck.

De ligger på 1. pladsen på 9 ud af 10 søgninger. Den sidste af førstepladserne går til en lokal boghandel i Esbjerg.

Samtidig ligger de også i toppen på de lokale søgeresultater. I Helsingør tager de f.eks. både 1. pladsen på de generelle søgninger, og de tre første pladser i det lokale søgeresultat.

Boghandel Helsingør

Sammenligner man med Bog & Idé, så har de som bedste resultat en 2. plads i Randers(efter Arnold Busck på 1. pladsen). Og i seks af byerne er de slet ikke at finde på side 1 på Google.

Hvorfor klarer Arnold Busck sig bedst?

En tommelfingerregel siger, at hvis man gerne vil klare sig godt i de lokale søgninger med en virksomhed, der har flere afdelinger/butikker, så skal hver butik have en selvstændig side med åbningstider, kontaktoplysninger mm.

Kigger vi først på Arnold Busck, så kommer vi til oversigten over butikker ved at klikke på ”Butikker” i øverste menu.

Arnold Busck butiklink

Herefter kan vi klikke på den by, som vi ønsker at finde butikken i. Det er altså en meget simpel vej for Googles robot, når den skal indeksere siden.

Arnold Busck butikker

Vejen til den enkelte butik hos Bog & Idé er noget mere kringlet. Først trykker vi ”Find butik” øverst.

Bog & Idé butiklink

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Det giver os et Google Maps kort med markører for alle butikkerne i Danmark.

Bog  & Idé butikker

Klikker vi på en markør, så kommer vi til en underside, hvor der bl.a. er kontaktoplysninger og åbningstider.

Bog & Idé Helsingør

Læg mærke til URL’en (for f.eks. Helsingør), der ser sådan ud: http://www.bog-ide.dk/find-butik/#helsingoer.

En site-search (site:www.bog-ide.dk/find-butik/) viser da også, at de enkelte butik-sider ikke er indekseret.

Efterfølgende kan vi så klikke os ind til en anden butikside via en knap.

Og så kommer vi tilsyneladende ind på en anden underside for den enkelte butik (http://www.bog-ide.dk/helsingoer/).

Bog & Idé Helsingør butikside

Der er dog ikke meget, der indikerer her, at de faktisk er en lokal side (udover URL’en).

Læg i øvrigt mærke til, at der øverst står “Bog & Idé Randers” (og deres telefonnummer); selvom URL’en siger “Helsingør”. Den slags datasjusk er katastrofalt i forhold til Google.

Prøv at sammenligne denne side med Arnold Buscks side for den enkelte butik (http://www.arnoldbusck.dk/butikker/helsingoer); og så er der vist ingen tvivl om, hvorfor Arnold Busck bare klarer sig bedre.

Arnold Busck Helsingør

Her er udover kontaktoplysninger, åbningstider mm. også en længere tekst om butikken, hvor både “boghandel” og “Helsingør” indgår flere gange.

En anden vigtig ting at bide mærke i er at i de tilfælde, hvor bog & Idé faktisk vises i de lokale søgninger (for f.eks. ”Boghandel Randers”), så er det forsiden af Bog & Idé, der linkes til.

Bog & Idé resultat

I Arnold Buscks tilfælde er det den enkelte butiks underside.

Arnold Busck resultat

Konklusion

Konklusionen i denne case imellem Arnold Busck og Bog & Idé er helt klar.

De landsdækkende kæder kan med fordel have en side for hver butik, hvor der udover kontaktoplysninger, åbningstider osv. også er en god tekst, der indeholder både branche og lokation.

Arnold Buscks gør det lige efter bogen; det gør Bog & Idé ikke. Og resultatet taler tydeligvis for sig selv.

6 thoughts on “Case: Arnold Busck vs. Bog & Idé”

    1. Selv tak. Det er jo en rigtig dejlig case, fordi tingene er meget sort/hvid.

      I gør det lige efter bogen, og Bog & Idé gør stort set alle fejlene.

      Under alle omstændigheder, så har I jo i hvert fald et godt forspring. Og skulle Bog & Idé komme efter det, så må I jo bare gøre det endnu bedre 🙂

  1. Tror du har glemt en vigtig detalje om, hvorfor Busck klarer sig bedre: Ser ud til at adresseinformationerne er marked up med micro data formater, så det er 10x nemmere for Google at læse og forstå. Det kan næsten kun have en positiv effekt.

    1. God pointe – og endnu et bevis på, at Arnold Busck ved, hvad de laver.

      Jeg tror dog stadig, at de ville have haft et stort forspring aliigevel – når nu det helt grundlæggende hos Bog & Idé ikke er på plads.

  2. Hej Morten

    Spændende case og dejlig nem at gå til. Hvorfor valgte du lige boghandlere som udgangspunkt for din case? Gad vide om principperne også gør sig gældende for andre virksomheder hvor samme forhold gør sig gældende. Imerco butikker versus kop og Kande (el. lign). Det kunne være spændende læsning.

    Din gennemgang viser blot hvor vigtigt det er at begå sig på nettet og differentiere sin virksomhed mht. lokalitet.

    Mvh. Kris

    1. Hej Kris.

      Tak skal du ha’.

      At det lige blev boghandlere var fordi, jeg så en klar tendens i en række byer.

      Men jeg er sikker på, at det samme også gør sig gældende i mange andre brancher. Så ja, det kunne helt sikkert være interessant at kigge nærmere på.

      Det kræver dog at den ene virksomhed allerede har fokuseret meget på de lokale søgninger – og det er der ikke så mange virksomheder, der har endnu (slet ikke af de store kæder med mange lokationer).

      MVH. Morten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *