


Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
En topplacering hos Google er lig med kunder. Ligger du ikke på side 1, så bliver du stort set ikke fundet. Og ligger du udenfor side 3, så eksisterer du i praksis ikke.
Mange mennesker tror, at det er lidt tilfældigt, hvem som ligger i toppen hos Google, når de skal finde noget.
Men rent faktisk ligger der meget komplicerede beregninger bag, når Google viser et resultat baseret på din søgning; beregninger der er baseret på en lang række faktorer.
Heldigvis kan du gøre noget selv for at komme til tops. Det handler grundlæggende om to ting:
- Din hjemmeside skal være optimeret til de søgninger, som du gerne vil findes på
- Du skal have andre hjemmesider til at anbefale din hjemmeside via links
Disse to discipliner kaldes søgemaskineoptimering (eller SEO) og er et håndværk som alle andre. Det er noget, der kan læres; men som med alt andet, så kræver det tid at sætte sig ind i.
I denne artikel kan du lære alle de grundlæggende elementer, som kan få dig godt i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Hvis det virker for kompliceret eller tidskrævende, er du også velkommen til at kontakte mig. Så kan vi finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig med at få din virksomhed til tops hos Google.
Hvad vil du findes på?
Først og fremmest skal du overveje hvilke søgeord, som du vil findes på. Det er naturligvis fristende at vælge en masse søgeord, men du skal også være opmærksom på, at jo flere søgeord du finder, jo mere arbejde ligger der i det.
Du skal også passe på med de meget brede søgeord, for her er der stor konkurrence. Tænk i stedet på, hvad du er rigtig god til; og gå så efter en 1. plads på disse søgeord.
Et meget bredt søgeord kunne f.eks. være ”terapi”. Men hvad leder folk efter, når de søger på ordet ”terapi”?
Det er næsten umuligt at svare på, for der er rigtig mange former for terapi. Det kan være alt fra kranio sakral terapi til parterapi. Og det er nok ikke de samme mennesker, som søger begge dele.
Så beskæftiger du dig med f.eks. ”parterapi”, er det det søgeord, som du skal gå efter. Samtidig bør du også overveje, om der er relaterede søgeord, som folk også kunne finde på at bruge; f.eks. ”parterapeut”.
Hvis du er parterapeut i København, er det så relevant med klienter i Aalborg? Formodentlig ikke. Så samtidig med at du går efter søgeordet ”parterapi”, kan du også forsøge at komme til tops på det lidt lettere søgeord ”parterapi i København”.
En generel tommelfingerregel er:
- Brede søgeord (terapi)
- Mange søgninger
- Sværere af komme til tops på
- Få konverteringer
- Smalle søgeord (parterapi i København)
- Få søgninger
- Nemmere at komme til tops på
- Mange konverteringer
Så det gælder altså om at finde et søgeord, der har tilpas mange søgninger til, at det er værd at gå efter. Men samtidig skal det også være smalt nok til, at det er muligt at komme til tops på.
En sidste, men meget væsentlig ting er, hvad kunderne kalder det produkt eller den ydelse, som du leverer.
Mange vvs’ere kalder den ting, som der kommer vand ud af, for et ”armatur”. Men de fleste mennesker kalder det nok nærmere en ”vandhane”.
Og hedder det i øvrigt en ”vvs’er” eller en ”blikkenslager”? Når du skal finde søgeord, er det vigtigt, at du bruger dem, som dine kunder også bruger.
Optimer din hjemmeside
Når du har udtænkt de søgeord, som du gerne vil findes på, så er næste skridt at optimere din hjemmeside.
Din forside skal optimeres imod dine primære søgeord; det kunne f.eks. være ”legetøj” og ”børnelegetøj”.
Det vil sige, at du gerne skal have noget tekst, der viser at forsiden (og derved hele hjemmesiden) har et overordnet tema omkring ”legetøj” og ”børnelegetøj”.
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Du skal også have en overskrift med dit søgeord. Og ikke mindst skal du have et såkaldt title-tag og en beskrivelse, hvor dine hovedsøgeord indgår. Har du styr på det tekniske, kan du lave det selv. Men ellers må du få din programmør til at hjælpe dig med det.
Title-tag og beskrivelsen er det, der vises i Googles søgeresultat.
Og jo mere præcist det er i forhold til de ønskede søgeord, jo større chance har du for at blive fundet (alt andet lige).
Efterfølgende skal du tage de andre søgeord, som du også gerne vil findes på. Dem skal du bruge til at optimere dine undersider.
I vores legetøjseksempel kunne det f.eks. være ord/kategorier som ”bamser”, ”legetøjsbiler”, ”legetøj til piger” osv. I andre tilfælde er det måske specielle ydelser.
På samme måde skal du også optimere undersiderne til de ønskede søgeord med overskrift, relevant tekst, title-tag og beskrivelse.
Det er vigtigt, at Google har nemt ved at se, at den specifikke underside passer til lige præcist det specifikke søgeord.
Links er stemmer
Optimering af din hjemmeside i forhold til søgeord er kun første skridt i processen om at komme til tops.
Det næste skridt er at skaffe ”stemmer” til din hjemmeside. Og stemmerne er helt konkret at få andre til at linke fra deres hjemmeside til din hjemmeside.
Så her gælder det om at finde andre hjemmesider, som kunne synes, at din hjemmeside var relevant at sende deres brugere til.
Det kunne være dine leverandører, som linkede til dig. Eller det kunne være en avis, en forening, et nichespecifikt forum.
Alle stemmer har dog ikke lige vægt, når de skal pege på din hjemmeside som et sted med relevant indhold.
Peger f.eks. DR eller Udenrigsministeriet på din hjemmeside, så tæller deres stemme med større autoritet end et link fra tante Odas hjemmeside med kattebilleder.
Så når du skal skaffe ”stemmer” (dvs. links), så prøv at få dem fra så værdifulde hjemmesider som muligt.
Processen med at skaffe links (også kaldet ”link building”) stopper aldrig. Du bør hele tiden overveje, om du har mulighed for at få et link. For jo flere og bedre links, som du får, jo højere kommer du op hos Google.
Det er desværre ofte en svær øvelse. Og her har folk, som beskæftiger sig professionelt med søgemaskineoptimering, en stor fordel i form af deres erfaring og ikke mindst kontakter.
Sådan kommer du til tops
Der er naturligvis en række finesser, som kan hjælpe dig yderligere med din søgemaskineoptimering. Men hvis du vil til tops handler det altså helt grundlæggende om følgende:
- Vælge relevante søgeord
- Optimere hjemmesiden i forhold til søgeordene
- Skaffe gode og relevante links til hjemmesiden
Der er ingen tvivl om, at søgemaskineoptimering er en tidskrævende proces; både i forhold til læring og udførelse.
Men gevinsten ved at ligge nummer 1 i stedet for nummer 50 kan være enorm. Så det er noget, som alle virksomheder bør udføre, hvis de gerne vil have flere kunder.
Virker det lidt for overvældende; eller ønsker du bare at bruge din tid anderledes, så er du velkommen til at kontakte mig. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed.