Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Den simpleste form for lokal søgemaskineoptimering er der, hvor du gerne vil have synlighed i din egen by. Hvis du gerne vil findes for søgninger for andre byer, skal der til gengæld lidt ekstra til.
Det er som regel ikke specielt kompliceret at få synlighed på de lokale søgninger i ens egen by indenfor den branche, som man er i.
Så er du advokat og har dit kontor i Kolding, er det en overskuelig opgave at komme ind på de lokale søgninger på ”advokat Kolding” samt søgninger på ”advokat” foretaget i Kolding.
Google foretrækker klart firmaer med adresse i den by, der bliver søgt på, når de viser søgeresultater. Søger man på ”advokat Kolding” er resultatet da også kraftigt præget af advokatfirmaer i Kolding.
Her er først et normalt, lokalt søgeresultat. Og derefter følger en række Google+ Local resultater; alle sammen for advokatfirmaer i Kolding.
Den store udfordring kommer, hvis du gerne vil findes for søgninger i din branche i andre, nærliggende byer.
Vil du f.eks. udover Kolding også gerne dække Vejle, Fredericia og Middelfart, så er det stort set umuligt at få sin virksomhed med i Google+ Local resultatet, når du ikke har en adresse i hhv. Vejle, Fredericia og Middelfart.
Det sker dog, at Google tager resultater med for nærliggende byer, hvis de ikke kan fylde op udelukkende med lokale resultater for den søgte by.
Her er resultatet for en søgning på ”advokat” foretaget i Brønshøj.
Resultatet er advokatfirmaer i Søborg, Brønshøj, København, Vanløse og Frederiksberg. Alle byerne/områderne ligger dog tæt på Brønshøj; og giver derfor mening for brugeren.
Så går du efter en placering på Google+ Local i en naboby, kan du altså være meget heldig at få din virksomhed repræsenteret i søgeresultatet.
Der er dog visse ting, der skal være opfyldt. Først og fremmest kræver det, at afstanden er kort fra din hjemby. Desuden må der heller ikke blive brugt lokation i selve søgningen.
Og selvom disse kriterier er opfyldt, kan du alligevel på ingen måde være sikker på, at din virksomhed kommer med på Google+ Local listen; specielt ikke hvis konkurrencen er stor.
Der skal altså andre metoder til, hvis du vil til tops på lokale søgninger for andre steder end din hjemby.
1. Få en adresse mere
Den nemmeste måde at få sin virksomhed med i søgeresultaterne for en anden by, er ved at få en adresse der.
Så kan du oprette en Google+ Local side for denne nye adresse; og derved komme med i Google+ Local resultaterne.
Det lyder dog nemmere, end det reelt er. Og så giver det ekstra omkostninger i form af husleje, flere telefonnumre osv.
Driver du en form for konsulentvirksomhed, så kan du sandsynligvis nøjes med en kontorplads i et kontorfællesskab. Det behøver ikke være specielt dyrt.
Men sælger du legetøj, er det ikke nok bare at få et kontor i nabobyen. Du risikerer, at en ansat fra Google lige kigger på Google Street for at se, om der rent faktisk ligger en butik, inden han godkender din Google+ Local profil.
Og glem alt om bare at få en postboksadresse. Det er ikke en acceptabel lokation i Googles øjne.
Så inden du går i gang med denne metode, bør du lige overveje omkostningerne samt ikke mindst hvor stor risiko, som du vil tage, i forhold til at have en reel adresse.
2. Gå efter de almindelige søgeresultater
Du kan også droppe placeringen i Google+ Local resultaterne og i stedet gå efter en af de andre placeringer på side 1.
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Søger vi på ”advokat Vejle”, så er det ikke kun lokale advokatfirmaer i Vejle, der dukker op på side 1. Blandt andet er der også følgende resultat.
Det er en national liste over advokater i hele Danmark; med en underside om Vejle. Så det kan altså lade sig gøre at komme ind på side 1 på en søgning på ”advokat Vejle”, selvom du ikke har en fysisk adresse i Vejle.
Det kræver dog, at du gør noget ud af optimeringen af din hjemmeside i forhold til de byer, som du gerne vil findes på; dvs. bynavn i title tag, i overskrifter og i selve teksten.
Du behøver jo heller ikke gå efter de mest konkurrenceprægede søgeord i første omgang. Alternativt kan du blive lidt mere nicheorienteret indenfor din branche.
Søger vi f.eks. efter ”skilsmisseadvokat Vejle”, så dukker følgende resultat op.
Resultatet er for JUF.dk. Det er en national hjemmeside, der tilbyder tre tilbud på advokater; og som derfor på ingen på er lokalt funderet i Vejle.
Læg i øvrigt mærke til, at title-tagget ikke er optimeret imod ”skilsmisseadvokat”. Ordet er slet ikke nævnt.
Heller ikke inde på selve hjemmesiden står der ”skilsmisseadvokat”. Og i selve teksten står der kun ordet ”skilsmisse” én gang.
Så i dette tilfælde er en begrænset optimering af selve hjemmesiden (samt evt. link building med ordet ”skilsmisseadvokat”) rent faktisk nok til at komme på side 1 på et yderst relevant søgeord i advokatbranchen.
Denne metode dur dog kun til søgninger på branche plus lokation (som f.eks. ” advokat Vejle”).
Søger du udelukkende på branche (”advokat”) lokalt fra Vejle, vil du få en kombination af Google+ Local resultater og generelle, nationale resultater.
Og så konkurrerer du ikke kun mod de lokale virksomheder (som f.eks. advokatfirmaer) i Vejle. Så er du også oppe imod nationale hjemmesider som Uddannelsesguiden, Wikipedia, Advokatsamfundet samt de største, landsdækkende advokatfirmaer.
3. Betal dig fra det
Den sidste metode er den nemmeste. Til gengæld kræver den også, at du skal have penge op af lommen.
I stedet for at lave lokal søgemaskineoptimering for at få en topplacering, kan du vælge at betale for Adwords-annoncer.
På den måde kan du gå efter lige præcis de byer, som du vil. Og du kan gå efter så mange, som du mener at kunne dække med din virksomhed.
Du kan også både dække søgninger med branche plus lokation og søgninger udelukkende med branche (dvs. både ”advokat Vejle” og ”advokat” søgt fra Vejle).
Når du opsætter dine Adwords-annoncer, kan du naturligvis vælge søgeord som ”advokat Vejle”, ”advokat Middelfart”, ”advokat Fredericia” osv.
Men endnu bedre så kan du også vælge søgeordet ”advokat”, og så begrænse dem som skal se dine annoncer til det specifikke område, der er relevant for annoncen.
På den måde kan du være meget specifik i hvilke lokale kunder, som du går efter at få ind på din hjemmeside.
Ulempen er naturligvis, at du skal betale for din synlighed. Og I nogle brancher kan det koste rigtig mange penge.
Omvendt er der også brancher, hvor der næsten ikke bliver brugt Adwords. Og her kan du faktisk få ekstra synlighed; og derved også en masse ekstra, potentielle kunder for meget få penge.
Hej Morten
Meget interessant læsning. Kan du uddybe hvad der skulle stoppe mig, som tandlæge, i at oprette Google+ lokal sider for lokationer jeg ikke i virkeligheden operer i?
Klikker man på resultatet bliver man jo taget til min hjemmeside og så kan man jo finde information.. Jeg er indforstået med, at det nok ikke er alle besøgende som værdsætter at jeg i virkeligheden ikke har den pågældende lokation, men er der derudover noget jeg overser?
Mange tak. Hilsen Jesper.
Som udgangspunkt er der ikke noget, der forhindrer dig i det – men det er ret omfattende (som beskrevet i pkt. 1).
Du skal jo f.eks. have en adresse og et telefonnummer der, da det skal angives på dine Google+ lokal sider.
Og endelig så risikerer du, at Google ser sig sur på dig, hvis de opdager din “svindel” – og dem ønsker man ikke at blive uvenner med 🙂
Tak for indlægget… Jeg tænkte nok at det ikke var så let at ranke på de lokale søgninger i andre byer, hvilket er ret irriterende når ens firma ligger i en lille by med flere større byer omkring.
Derudover har jeg et lille spørgsmål…
Hvorfor og hvordan kan man undgå at Google viser virksomhedsejernes navn i stedet for firmanavnet ved en søgning på f.eks. “Maler københavn”? 🙂
Hej Kasper.
Umiddelbart vil jeg tro, at det er baseret på dine Google+ Business informationer.
MVH. Morten.