Marker dine firmadata med Schema

Facebooktwitterlinkedin

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Google er efterhånden rigtig god til at gennemskue data. Vil du være på den sikre side, bør du alligevel hjælpe dem lidt på vej med et virtuelt visitkort.

Dine NAP-data (dvs. virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer) er en af de vigtigste faktorer, når det gælder synlighed på de lokale søgninger.

Derfor bør du heller ikke overlade det til tilfældighederne. For godt nok er Google blevet ret god til at gennemskue data. Men for en sikkerheds skyld kan du lige så godt hjælpe dem lidt på vej.

Det gør du ved hjælp af Schema, der er et standardiseret ”semantisk ordforråd” til markering af særlige data på et website. Standarderne kommer fra Schema.org, der er en sammenslutning af bl.a. Google, Bing og Yahoo

Helt grundlæggende er Schema en måde at identificere data på, således at Google (og de andre søgemaskiner) ikke er i tvivl om, hvad der ligger bag dine data.

Med forskellige stumper kode kan du fortælle dem, at her er dit firmanavn, dit telefonnummer osv. Alt sammen noget der er med til at sikre, at dine data bliver læst både hurtigt og korrekt.

Samtidig er der også mange tredjeparts applikationer, der bruger Schema til at identificere data; hvilket er endnu en grund til at bruge markeringen.

Det findes Schema-markeringer til en lang række forskellige data; inklusiv begivenheder, film og persondata. Her vil vi dog nøjes med at kigge på Schema brugt i sammenhæng med lokale virksomheder.

Hvordan virker Schema?

Du markerer dine data ved at bruge en standardiseret kodning, der identificerer datatypen. Nedenstående eksempel er f.eks. mine NAP-data for Loco Media.
[hr]

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
   <span itemprop="name">Loco Media</span>
   <div itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
     <span itemprop="streetAddress">Falkoner Alle 7</span><br />
     <span itemprop="postalCode">1957</span>
     <span itemprop="addressLocality">Frederiksberg C</span>
   </div>
   <span itemprop="telephone">25 94 23 20</span>
</div>

[hr]
Som du måske kan se af eksemplet, så er alle NAP-data indlejret i forskellige markeringer, der hver især angiver datatypen (navn, adresse, telefonnummer osv.).

Heldigvis behøver du ikke kunne gennemskue alle de enkelte dele, for der findes masser af værktøjer til at lave koden for dig.

Marker dine NAP-data

Du bør som udgangspunkt markere alle dine NAP-data ved hjælp af Schema. Det vil i praksis sige markering af i hvert fald din virksomheds navn, adresse og ikke mindst telefonnummer.

Og husk nu, at det er meget vigtigt, at NAP på dit website er det samme, som der står andre steder på internettet; ikke mindst på din Google+ Local side.

Vil du tage det et skridt videre, så kan du også markere andre ting som f.eks. længde- og breddegrader på beliggenheden af din virksomhed. Det er dog ikke noget, som du behøver at gøre i første omgang.

Et meget simpelt værktøj til at generere koden, finder du her.

På websitet skriver du alle dine firmadata ind, og derefter genererer siden den nødvendige kode. Efterfølgende kan det være nødvendigt at rette lidt i det, så det står på den ønskede måde.

Koden sætter du så ind på dit website der, hvor du ønsker at dine NAP-data skal være. Og som altid vil jeg anbefale, at det både er i footeren og på en særlig kontaktside.

Når det er implementeret, har du givet Google et virtuelt visitkort, så søgemaskinen ikke er i tvivl om, hvad dine NAP-data er; og derved hvilke lokale søgninger, der er relevant for din virksomhed.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *