Lokal SEO for virksomheder med flere lokationer

Facebooktwitterlinkedin

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Lokal SEO er ikke kun for mindre virksomheder med en enkelt forretning eller kontor. Større virksomheder med adskillige lokationer kan også have stor fordel af lokal SEO; men det skal gøre rigtigt for at fungere.

I min sidste case om Arnold Busck vs. Bog & Idé påviste jeg hvor stor forskel, der kan være på den lokale tilstedeværelse i søgeresultaterne for to virksomheder i samme branche.

Her lå den store forskel første og fremmest i, hvordan informationsarkitekturen og indholdet var bygget op på deres respektive websites.

Det er da også en meget væsentlig faktor; men der er andre, mindst lige så vigtige faktorer, der spiller ind.

I denne artikel vil jeg derfor gennemgå, hvad der skal til for, at virksomheder med flere lokationer (butikker eller kontorer) kan komme tops på de lokale søgninger.

Google+ Local

Først og fremmest skal man som virksomhed gøre krav på Google+ Local profiler for de lokationer (byer/adresser), som virksomhedens har rundt om i landet.

Det skyldes, at Google+ Local er en af de vigtigste faktorer i forhold til at komme til at ligge godt placeret i de lokale søgeresultater.

I de fleste tilfælde eksisterer de allerede, og så skal man bare verificere, at man er ejeren af dem. I kan se, hvordan I gør det i videoen her.

Findes der ikke en Google+ Local profil for alle jeres lokationer, bør I oprette de manglede profiler.

De er også vigtigt, at I går igennem alle jeres Google+ Local profiler og sørger for, at alle data (adresse, telefonnummer) er korrekte.

I bør også skrive en unik beskrivelse for den enkelte lokation, tilføje åbningstider og ikke mindst vælge en relevant kategori.

Undersider for de enkelte lokationer

Når I har sat gang i at få verificeret alle jeres Google+ Local profiler er næste skridt at oprette specifikke undersider for hver lokation på jeres website.

Måske har I allerede en side for alle jeres butikker, men så er det vigtigt sikre sig, at Google har nem adgang til at crawle jeres website og få indekseret alle jeres sider.

I kan se, om alle jeres undersider er indekseret af Google ved at lave en site-search i Google (”site:ditdomæne.dk”) for jeres website.

På de enkelte sider bør der være indhold, der er unikt for den enkelte lokation; f.eks. en beskrivelse af butikken, området osv. Det er f.eks. et af de steder, hvor Arnold Busck gjorde en stor forskel i forhold til Bog & Idé.

I skal også sikre jer, at NAP (firmanavn, adresse og telefonnummer) er korrekt; og det samme der står på Google+ Local profilen.

Her kan det være en god idé at bruge schema.org markeringer for tydeligt at vise Google, hvad der er firmanavn, adresse, telefonnummer osv. på jeres website.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Et Google Maps kort, åbningstider osv. kan også være en rigtig god idé. Jo mere relevant indhold, jo bedre. Og det hjælper jo også kunderne.

Endelig bør I også linke fra den enkelte Google+ Local side til den specifikke underside på jeres website.

Optimering af undersiderne

Udover unikt indhold og adresseoplysninger, bør I også optimere jeres undersider imod den ydelse eller det produkt, som I sælger; samt ikke mindst den lokation, hvor butikken eller kontoret befinder sig.

Optimalt set har I både ydelsen (f.eks. ”tandlæge”) og lokation (f.eks. ”København”) med i både title tag og meta description samt ikke mindst i overskrifter og indhold på selve siden.

Tandlæge København

Det er også fornuftigt at have en god URL-struktur (f.eks. ”ditdomæne/ lokation”) samt evt. et foto med lokationen som alt tag.

Citations

Når det grundlæggende er på plads, kan I gå videre med at kigge på citations (henvisninger) til de enkelte lokationer.

For det første bør I sikre jer, at de eksisterende citations er korrekt i form af rigtigt firmanavn, adresse og telefonnummer; særligt for de vigtigste steder som KRAK, De Gule Sider osv.

Når der er styr på det, kan I begynde at skaffe citations fra andre, relevante steder. Det vil hjælpe jer til at få en bedre placering i søgeresultaterne.

Her er der en række muligheder; både hvad angår generelle steder og mere branche- og lokationsspecifikke steder.

Den nemmeste måde at finde dem på er ved at kigge på, hvor jeres konkurrenter får deres citations fra. Lav en søgning på deres firmanavn, adresse eller telefonnummer og se, hvad der kommer frem.

Links

På samme måde som citations kan links også være relevante at få til de enkelte undersider. Optimalt set så skaffer man links fra steder, der har den samme lokation som den afdeling af virksomheden, man linker til.

Her er der mange muligheder som f.eks. online lokalaviser, sportsklubber osv. Det gælder bare om at bruge fantasien og udnytte ens forhåbentlig gode lokalkendskab.

Men naturligvis kan det også være relevant med links fra mere landsdækkende kilder, hvis de har en tilpas stor autoritet.

Endelig er det som tidligere nævnt også vigtigt med den interne link struktur, så der flyder link juice fra toppen af websitet ned til de enkelte undersider.

Arbejdet betaler sig

Ovenstående kræver naturligvis et stort arbejde; men det kan virkelig betale sig, når man kan konkurrere på søgninger efter ens ydelse i lokalsamfundet.

Og organisatorisk er der flere muligheder. Enten kan man gøre det fra central hånd; eller også kan man uddelegere opgaven til de enkelte butikker/kontorer.

Vælger man den sidste løsning, er det vigtigt med nogle generelle retningslinjer. Til gengæld får man så også et helt andet lokalkendskab end det, som man sandsynligvis har i hovedafdelingen.

2 thoughts on “Lokal SEO for virksomheder med flere lokationer”

  1. Hej Morten,

    Rigtig godt indlæg du har skrevet her:)
    Det svarer på langt de fleste af spørgsmålene jeg havde til lokale sider i Google+ og du dukkede fint op i søgeresultaterne på det:)

    Er dog ikke helt sikker på om du mener at man skal oprette en separat Google+ lokal side for hver butik?

    Skal man i Google+ herefter forsøge at vedligeholde alle lokale sider, eller er det nok med én for f.eks. hovedbutikken?

    Med venlig hilsen
    Kenneth

    1. Hej Kenneth.

      Det er jo altid en afvejning af indsats i forhold til udbytte.

      Men i dette tilfælde vil jeg mene, at det kan betale sig med en Google+ Local side for alle butikker, da det har stor betydning for at komme til tops på de lokale søgninger.

      Det lyder måske omfattende, men i virkeligheden har de fleste firmaer allerede alle deres Google+ Local sider – oprettet automatisk af Google. Så det eneste, som de skal gøre, det er at verificere dem.

      Mht. efterfølgende vedligeholdelse, så behøver der ikke være det store arbejde i det.

      Håber det gav dig svar på dit spørgsmål.

      MVH. Morten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *