Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
En søgning på Google vil ofte resultere i et lokalt søgeresultat. Det kan se ud på mange forskellige måder; dog altid med visse fællestræk.
For få år siden fik du altid præcist det samme søgeresultat, når du søgte på Google. Og det var ligegyldigt om søgningen blev foretaget i Gedser eller Skagen.
I dag er Google dog gået over til at vise flere og flere søgeresultater, der afhænger af, hvor du ønsker en specifik ydelse.
Faktisk viser undersøgelser, at 30 % af alle søgninger viser lokale søgeresultater som en del af det samlede søgeresultat. Og dette tal vil helt sikkert stige i fremtiden.
Men hvordan er de lokale søgeresultater så bygget op? Det vil jeg kigge nærmere på i dette indlæg.
Søgninger med og uden lokation
Ønsker du at finde frem til en bestemt ydelse i en bestemt by, så vil du sandsynligvis søge på en kombination af ydelsen og lokationen; som f.eks. ”tømrer Gedser” eller ”advokat Skagen”.
Det giver et søgeresultat i stil med nedenstående (for ”tømrer Gedser”).
Det interessante kommer dog, hvis du vælger at foretage en søgning udelukkende på ydelsen.
Her kunne man måske forestille sig, at søgeresultatet er det samme for hele landet. Men det er ikke tilfældet.
Søgningen på ”tømrer” fra Gedser giver f.eks. følgende resultat.
Læg mærke til, hvordan nogle af søgeresultaterne går igen fra vores søgning på ”tømrer Gedser”.
Søger vi i stedet på ”tømrer” fra Skagen, ser søgeresultatet helt anderledes ud.
Nu er det lokale tømrervirksomheder i Skagen, der bliver vist.
Google er altså i stand til at vise søgeresultater, der er relevante i forhold til, hvor vi søger fra.
Opbygning af det lokale søgeresultat
Når du foretager en søgning med en ydelse plus en lokation, vil du som regel få en kombination af flere forskellige søgeresultater.
Her er søgeresultatet for ”tømrer Gedser” igen.
I dette tilfælde er de to første resultater en underside for Gedser på en national oversigt over tømrervirksomheder i hele Danmark.
Det tredje resultat er til gengæld en hjemmeside for en lokal tømrer-virksomhed, der ligger i Gedser.
Læg mærke til hvordan alle de tre første søgeresultater både har ydelsen (”tømrer”) og lokationen (”Gedser”) i overskriften på søgeresultatet. Vil du til tops på de “normale” lokale søgninger, er dette en væsentlig faktor.
På den fjerde plads i søgeresultatet følger en række lokale resultater; kaldet Google+ Local resultater. Disse resultater er baseret på virksomhedernes Google+ Local sider eller Google Places sider.
Her er det i øvrigt værd at bemærke, at “Skelby Tømrer” er med to gange; både som et normalt søgeresultat og som nummer et i Google+ Local søgeresultatet.
Google+ Local søgeresultatet kan forekomme på alle placeringerne på side 1 i en lokal søgning; afhængigt af hvor ”stærkt” Google mener dette resultat er i forhold til de andre søgeresultater, der vises.
Der kan være imellem et og syv Google+ Local resultater alt i alt på en lokal søgning.
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Nedenfor kigger vi lidt nærmere på, hvordan et Google+ Local resultat er opbygget. Men først skal vi lige prøve den samme søgning på ”tømrer” uden lokationen Gedser; dog stadig foretaget fra Gedser.
Her er et udsnit af denne søgning.
Det interessante her er, at øverst i søgeresultatet er der en række Google+ Local resultater.
Men derefter følger nationale søgeresultater med Uddannelsesguiden, Wikipedia, fotos og Byggeriets Uddannelser.
Søger vi i stedet fra på ”tømrer” fra Skagen, er billedet det samme.
Først er der nogle Google+ Local resultater. Og derefter følger præcis de samme resultater som søgningen på ”tømrer” foretaget fra Gedser.
Dette blandede søgeresultat med både lokale søgeresultater og generelle søgeresultater er meget typisk for en søgning på en ydelse uden specifik lokation i søgningen.
Og da rigtig mange søger efter en ydelse eller virksomhed uden at tilføje en lokation, er det meget vigtigt at blive vist imellem de op til syv Google+ Local resultater.
Er din virksomhed ikke en del af Google+ Local resultatet, kæmper du imod alle de store, nationale websites, når der ikke tilføjes en lokation til den lokale søgning.
Ingredienserne i et Google+ Local resultat
Kigger vi lidt nærmere på Google+ Local resultaterne, så er de alle sammen opbygget på stort set samme måde.
Først er der navnet på virksomheden med et link til virksomhedens hjemmeside.
Nedenunder er der URL’en for virksomheden hjemmeside. Og så følger et link til virksomheden Google+ side. Det kan enten være en Google+ Local side eller en Google Places side.
I midten af søgeresultatet er virksomhedens adresse og telefonnummer. Og længst til højre er så et kort med placeringen af de op til syv virksomheder, der er med i det lokale Google+ Local resultat.
Holdes musen henover et af Google+ Local resultaterne, vil kortet blive erstattet af info om den specifikke virksomhed.
Informationerne kan fremgå lidt forskellige, men mange ting går igen. Her er et eksempel på søgningen ”restaurant” foretaget i København.
Øverste er der fotos, et kort og Google Street foto/indendørs foto. I nogle tilfælde er alle tingene ikke med.
Nedenunder står navnet. Og så er der mulighed for at få en rutebeskrivelse og skrive en anmeldelse.
Næste del indeholder information om adresse, telefonnummer og åbningstider.
Endelig er der ”anmeldelses”-delen. Her er der et gennemsnit af alle anmeldelserne på Google+ siden. Desuden er der også links til andre steder, hvor man kan læse anmeldelser.
Helt generelt gælder der, at jo bedre man har udfyldt sin Google+ Local side, jo flere informationer vil der alt andet lige indgå i denne infoboks.
Så også her gælder det om at gøre noget ud af sine Google+ Local side.
Konklusion
Hvis du vil være sikker på at blive fundet på de lokale søgninger, hvor lokationen ikke indgår i selve søgningen, så bør du optimere din Google+ Local side så meget som muligt.
Samtidig kan du også med fordel optimere din egen hjemmeside imod de lokale søgeresultater. På den måde kan du optimalt set få to visninger på side 1 på en lokal søgning med lokation.
Synergien imellem en optimeret Google+ Local side og en optimeret hjemmeside vil også gøre, at du har endnu nemmere ved at komme til tops på de lokale søgninger.